woensdag 7 september 2016

#VLIEBIZA


In mijn 24 jarige bestaan ben ik waarschijnlijk 26 keer op Vlieland geweest. In de herfstvakantie met een hele groep de boot op en naar het eiland. Wat ik me van toen kan herinneren? Dat er een beetje knullige restaurantjes waren en wij sliepen altijd in het hotel in de duinen, 'Seeduyn'. Doen we nog steeds hoor.

Pure nostalgie om daar elk jaar terug te komen, geen auto's, geen drukte. Je kunt niks dus je doet niks anders dan fietsen van restaurant naar restaurant en lekker eten en drinken en vooral uitrusten (a.k.a. uitwaaien) 

Toen hadden mijn vrienden van de Telegraaf ineens een artikel over mijn lievelingseiland geschreven waar onze gehele Vlielandcrew niet zo over te spreken was. Iets met Jetset, Ibiza, duur, boten en stilte. Omdat ik het er niet mee eens ben ga ik ff lekker typen waarom dan niet. Leuk om te lezen? Misschien. En ik hoop dat Sophie Kluivers het ff leest. 

Jetset
De jetset. Sinds wij op het eiland komen, zien we ook Robert ten Brink en Monique van der Ven (a.k.a. Dokter Deen) elk jaar. Ook is het truitje over de schouders gehalte vrij hoog, maar dat kan ik ook doen zonder elite of jetset te zijn toch? Ook zegt iemand iets over de bouwvakkers die naar andere eilanden gaan, maar de BN'ers en elite komen op Vlieland en 'Monique van der Ven gaf dan zomaar een rondje aan een heel gezelschap, daar keek ik wel van op want ik ben zelf maar heel simpel opgegroeid.' 

Hoe weet die bootman nou in hemelsnaam hoe mevrouw van der Ven is opgevoed. En kun je dan geen rondje geven? Moet je daar een zware boom diggy boingboing rijke tatta voor zijn? Neen.
Daar hou ik dus niet zo van, Telegraaf (en schipper natuurlijk). Mensen om hoe ze eruit zien beoordelen op of je bouwvakker bent of niet. Misschien ben ik wel bouwvakker maar doe ik mijn trui na 17:00 wel over m'n schouders. Weet hij veel. Daag.

Duur
Tuurlijk, je kan het zo gek maken als je zelf wil, maar als je dat niet wil kun je ook prima naar het eiland. Zoals Sophietje zelf al schrijft, zijn er 7000 toeristenbedden op het eiland waarvan meer dan de helft op de camping. Dan kun je het al helemaal zo crazy maken als je zelf wil. Je kan naar de biologische winkel in het dorp gaan maar je kan ook Lidl broodjes van huis meenemen hé! 

Ook schrijft mijn vriendin dat de ondernemers prijzen kunnen blijven verhogen want 'mensen betalen het toch wel!'. Pak anders de menukaart van de enige strandtent én drukste lunch/dinerplek van Vlieland (Badhuys, hoi!) er even bij (KLIK) dan kan ik toch ff íéts andere conclusies trekken. Ohja, als een uitsmijter ineens €17,50 kost gaat niemand dat betalen hoor.

Goed, goed, goed, de winkels in de dorpsstraat zijn niet de minste, maar je bent niet verplicht om iets te kopen. 
Ohja, Sophie heeft wel gelijk (ooooh, toch nog een puntje voor S.) je moet er met de boot naartoe. Zo'n €35/40,- voor een retourtje. Aan de andere kant betaal je dat (of meer) ook voor een retourtje Amsterdam)

P.S. Alles dat ze op het eiland verkopen moet per boot komen. Dan mag je van mij best een eurotje bij de prijzen op gooien hoor. (Amsterdamse prijzen noemen ze dat. Beste Amsterdam, doe er eens wat aan met alles naast de deur toch nog €4,- voor een cola vragen is niet leuk)

Mijn Vlieland
Er is niks van mij bij natuurlijk, en we zijn vast niet de enige familie die al jaren op het eiland komt, maar het is nog steeds als vroeger hoor. Je stapt de boot af, en haalt een fiets en het feest kan beginnen. De restaurantjes zijn inderdaad een stukje hipper geworden en sommige oude café's zijn nu toffe winkels maar dat kun je ook meegroeien noemen. 

Dit was mijn betoog. Wij simpele mensen zonder villa en jacht en BN'er status gaan ook prima naar het eiland zonder tonnen uit te geven en dat kan gewoon. Doei Telegraaf en Sophietje!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten